TARIKH : 06 NOVEMEBER 2012 (SELASA)
MASA : 8. 15 PAGI
TEMPAT : BILIK SEMINAR, PPD SEBERANG PERAI UTARA
Pejabat Pelajaran Seberang Tengah telah mengadakan Taklimat Khas Laporan Awal Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia 2013-2025.
Sila KLIK dibawah ini untuk Ringkasan EKSEKUTIF :
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
Sila KLIK dibawah ini untuk LAPORAN PENUH :
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
Untuk semua guru dan ibu bapa : Sila baca keseluruhan Ringkasan Eksekutif dan kemudian Laporan Penuh untuk mendapat gambaran yang tepat dan menyeluruh. Terima kasih
Sila KLIK dibawah ini untuk Ringkasan EKSEKUTIF :
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
Sila KLIK dibawah ini untuk LAPORAN PENUH :
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
Untuk semua guru dan ibu bapa : Sila baca keseluruhan Ringkasan Eksekutif dan kemudian Laporan Penuh untuk mendapat gambaran yang tepat dan menyeluruh. Terima kasih
KERANGKA RINGKASAN EKSEKUTIF
PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2015
INOVASI
KUALITI
KEBERHASILAN
INKLUSIF
RINGKASAN
EKSEKUTIF
BAB
1 KONTEKS
DAN PENDEKATAN
BAB
2 VISI
DAN ASPIRASI
BAB
3 PRESTASI
SEMASA
BAB
4 PEMBELAJARAN
MURID
BAB
5 GURU
DAN PEMIMPIN SEKOLAH
BAB
6 TRANSFORMASI
KEMENTERIAN
BAB
7 STRUKTUR
SISTEM
BAB
8 PELAKSANAAN
PELAN TINDAKAN
BAB 1 : KONTEKS DAN
PENDEKATAN
LATAR BELAKANG PENYEDIAAN PELAN PEMBANGUNAN
PENDIDIKAN
OBJEKTIF
PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
PENDEKATAN
MEMBANGUNKAN PELAN
PEMBANGUNAN
PENDIDIKAN
GAMBARAN
KESELURUHAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
BAB 2 : VISI DAN
ASPIRASI
▪▪
Akses
kepada kejayaan
▪▪
Kualiti
standard antarabangsa yang tinggi
▪▪
Ekuiti
untuk semua murid
▪▪
Memupuk
perpaduan dalam kalangan murid
▪▪
Pelaksanaan
berkecekapan tinggi
ASPIRASI
MURID
▪▪
Pengetahuan
▪▪
Kemahiran
Berfikir
▪▪
Kemahiran
Memimpin
▪▪
Kemahiran
Dwibahasa
▪▪
Etika
dan Kerohanian
▪▪
Identiti
Nasional
BAB 3 : PRESTASI
SEMASA
▪▪
Penyertaan
hampir sejagat telah dicapai di peringkat rendah
dan
menengah rendah
KUALITI
PENDIDIKAN
▪▪
Prestasi
murid dalam peperiksaan awam meningkat
▪▪
Prestasi
Malaysia dalam
TIMSS
▪▪
Prestasi
Malaysia dalam PISA
2009+
▪▪
TIMSS
dan PISA
menunjukkan bahawa terdapat sekolah
berprestasi
Baik dan Sangat Baik di Malaysia
▪▪
Peperiksaan
awam dan pentaksiran antarabangsa menunjukkan
varians
dalam standard
▪▪
Kadar
tamat persekolahan
▪▪
Persepsi
awam tentang kualiti keberhasilan pendidikan adalah
bercampur-campur
▪▪
Data
sedia ada menunjukkan perkembangan holistik murid
sedang
berlaku
EKUITI
DALAM PENDIDIKAN
▪▪
Jurang
pencapaian wujud antara negeri dan dalam negeri di
seluruh
▪▪
Jurang
pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar
semakin
berkurangan
▪▪
Jurang
pencapaian antara sekolah kebangsaan dengan jenis
kebangsaan
semakin berkurangan
▪▪
Isu
prestasi rendah murid lelaki: jurang gender semakin
melebar
▪▪
Status
sosioekonomi berterusan memberi impak besar kepada
prestasi
murid
▪▪
Jurang
prestasi murid kekal antara sekolah awam dengan
swasta
MEMBINA
PERPADUAN MELALUI PENDIDIKAN
▪▪
Pelbagai
pilihan persekolahan mewujudkan persekitaran etnik
yang
homogen
▪▪
Kepelbagaian
guru di sekolah
▪▪
Penaziran
sekolah JNJK Tahap perpaduan berdasarkan penaziran
▪▪
Perbelanjaan
asas Malaysia yang tinggi berbanding negara yang
setara
dengannya
berdasarkan tiga pengukuran berbeza
▪▪
Perbelanjaan
lebih tinggi telah diterjemahkan kepada keberhasilan
murid
lebih
baik dari segi akses, tetapi tidak semestinya dari segi
kualiti
▪▪
Kurikulum
bertulis
▪▪
Kurikulum
yang diajar
▪▪
Kurikulum
untuk pentaksiran
▪▪
Pelan
Tindakan: Pembentukan dan aplikasi kurikulum
dan
pentaksiran abad ke-21
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Penambahbaikan kurikulum
sedia
ada dan persediaan untuk perubahan struktur
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020) dan
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Melaksanakan kurikulum
baharu
dan kurikulum semak semula
▪▪
Pentaksiran
kemahiran berbahasa di Malaysia
▪▪
Pelan
Tindakan: Mewujudkan penguasaan bahasa secara
meluas
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Pengukuhan system sedia ada
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Memperkenal perubahan
struktur
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Memperluas perubahan struktur
▪▪
Sekolah
kurang murid
▪▪
Kumpulan
pribumi dan minoriti
▪▪
Pendidikan
murid pintar cerdas
▪▪
Pendidikan
khas
PECUTAN
PENINGKATAN SEKOLAH
▪▪
Pelan
Tindakan: Mempercepatkan peningkatan sekolah melalui
daerah
dan
negeri
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Mentransformasi kepimpinan
negeri
dan daerah
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Meningkatkan keluwesan
operasi
untuk JPN, PPD dan sekolah
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Meluaskan hak membuat
keputusan
GURU
▪▪
Demografi
profesion keguruan
▪▪
Kualiti
pengajaran
▪▪
Pemilihan
guru
▪▪
Latihan
praperkhidmatan dan pembangunan profesionalisme
berterusan
▪▪
Penempatan
▪▪
Persekitaran
kerja
▪▪
Ganjaran
dan pengurusan prestasi
▪▪
Pelan
Tindakan: Mentransformasi profesion keguruan
menjadi
profesion pilihan
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan standard
dan
sistem sokongan
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Mengukuhkan kemajuan dan
laluan
kerjaya
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Mewujudkan budaya
kecemerlangan
profesionalisme berasaskan rakan setugas
▪▪
Pemilihan
pengetua/guru besar
▪▪
Demografi
kepimpinan sekolah
▪▪
Latihan
dan pembangunan profesional
▪▪
Persekitaran
kerja sedia ada
▪▪
Kemajuan
kerjaya dan pengurusan prestasi
▪▪
Pelan
Tindakan: Memastikan seorang pengetua berprestasi
tinggi
ditempatkan
di setiap sekolah
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan standard
pemilihan
dan sistem sokongan
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Memartabatkan profesion
keguruan
dan menganjak ke arah kepimpinan distributif
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Mewujudkan budaya
kecemerlangan
profesionalisme berasaskan rakan setugas
BAB 6 : TRANSFORMASI
KEMENTERIAN
▪▪
Penilaian
kedudukan semasa
▪▪
Pelan
Tindakan: Merapatkan jurang pelaksanaan
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Menetapkan semula peranan
dan
mengukuhkan JPN dan PPD
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Melaksanakan penstrukturan
semula
Kementerian
secara meluas
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Memperkukuh kekuatan
organisasi
▪▪
Pelan
Tindakan: Memaksimumkan keberhasilan murid untuk
setiap
ringgit yang dibelanjakan
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Mewajarkan kejayaan segera
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Melaksanakan kecekapan sistem
secara
meluas
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Mengekalkan amalan terbaik
INFRASTRUKTUR
SEKOLAH
▪▪
Pelan
Tindakan: Mengguna pakai standard infrastruktur
sekolah
seragam
disesuaikan dengan keperluan setempat
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Memastikan infrastruktur asas
yang
mempunyai standard baik untuk semua sekolah
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Melengkapkan sekolah untuk
menyokong
kurikulum yang dipertingkat dan penyampaian
pedagogi
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Mentakrif keperluan
infrastruktur
masa depan
ICT
dalam PENDIDIKAN
▪▪
Pelan
Tindakan: Memanfaatkan ICT untuk pembelajaran
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Mempertingkatkan asas ICT
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Memperkenal inovasi dalam ICT
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Mengekalkan penggunaan
meluas
sistem ICT yang inovatif
BAB 7 : STRUKTUR
SISTEM
▪▪
Fasa
pendidikan
▪▪
Pendidikan
prasekolah
▪▪
Pelan
Tindakan: Penyelerasan dengan sistem pendidikan berprestasi
tinggi
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Peluasan segera prasekolah
dan
meningkatkan
enrolmen pada semua peringkat pendidikan
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Pengukuhan kejayaan
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Pemastian akses sejagat
LALUAN
PENDIDIKAN
▪▪
Laluan
pendidikan dan pilihan kerjaya
▪▪
Pelan
Tindakan: Penciptaan laluan pendidikan yang
pelbagai
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Pergukuhan pendidikan
vokasional
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Peningkatan inisiatif
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Memastikan laluan
pendidikan
untuk semua
▪▪
Struktur
sistem semasa dikekalkan
▪▪
Keseragaman
etnik dalam sistem pendidikan
▪▪
Pendidikan
Sivik di Malaysia
▪▪
Sekolah
Wawasan
▪▪
RIMUP:
Integrasi melalui aktiviti kokurikulum
▪▪
Pelan
Tindakan: Memperkukuhkan interaksi dan integrasi
di
semua jenis sekolah
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Penyediaan asas
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Meningkatkan intervensi
bagi
memupuk perpaduan
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Penilaian semula pilihan
sekolah
dan
struktur sistem
SISTEM
PEMBELAJARAN: IBU BAPA, MASYARAKAT
DAN
SECTOR SWASTA
▪▪
Tahap
pelibatan ibu bapa dan komuniti dalam pendidikan
▪▪
Pelan
Tindakan: Anjakan ke arah sistem berfokuskan
pembelajaran
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Sokongan kepada pelibatan
ibu
bapa dan sektor swasta
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Peluasan pelibatan ibu bapa
dan
swasta
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Menggalakkan pertambahan
inovasi
sektor swasta
▪▪
Gelombang
1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan kecekapan sistem
dengan
menyokong
guru dan memberi tumpuan kepada kemahiran teras
▪▪
Gelombang
2 (2016 hingga 2020): Memacu peningkatan sistem
▪▪
Gelombang
3 (2021 hingga 2025): Menganjak ke arah
kecemerlangan
dengan
meningkatkan tadbir urus yang luwes
MELAKSANAKAN
MEKANISME PENYAMPAIAN DENGAN KAEDAH
BERBEZA
▪▪
Mengukuhkan
komitmen dan keupayaan kepimpinan
dalam
Kementerian
▪▪
Mewujudkan
satu unit kecil yang mempunyai kuasa untuk
memacu
pelaksanaan Pelan Pendidikan
▪▪
Memperhebat
pengurusan prestasi dalaman dan luaran
▪▪
Mendapat
sokongan pegawai Kementerian dan pihak berkepentingan
lain
▪▪
Persediaan
untuk penghasilan Laporan Akhir Pelan Pembangunan
Pendidikan
▪▪
Perubahan
dan dapatan awal
Sila KLIK dibawah ini untuk Ringkasan EKSEKUTIF :
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
Sila KLIK dibawah ini untuk LAPORAN PENUH :
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
Untuk semua guru dan ibu bapa : Sila baca keseluruhan Ringkasan Eksekutif dan kemudian Laporan Penuh untuk mendapat gambaran yang tepat dan menyeluruh. Terima kasih
Sekian...
No comments:
Post a Comment