NAMA GURU
|
: RUSLINA BINTI SAAD
|
PERKARA
|
: KURSUS PENYEBARAN KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH
(KSSR) DAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS) PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 3 (DAERAH SEBERANG PERAI UTARA
DAN TENGAH).
|
PENGANJUR
|
: SEKTOR PENDIDIKAN ISLAM , JABATAN PELAJARAN PULAU
PINANG.
|
TEMPAT
|
: BAHAGIAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN
NEGERI (BTPN), POKOK SENA, PULAU PINANG.
|
TARIKH
|
: 3 – 6 OKT 2012 ( RABU – SABTU )
|
3 OKTOBER 2012 ( RABU )
MASA
|
PERKARA
|
8.00-8.30 pg
|
1. TAKLIMAT KURSUS – PENYELARAS
PPD UTARA – US MOHD ZULKIFLI B TAIB
§
Taklimat perjalanan program .
|
8.30 – 10.00 pagi
|
2. TAKLIMAT UMUM KONSEP KSSR –
US MD HAMIDI - JU PEND ISLAM
§
Latar belakang – menuntut
kepada Sistem Pendidikan Negara yang memberi penekanan kepada pembangunan
modal insan , pembentukan warga yang menguasai ilmu, kemahiran dan maklumat
dan seterusnya menghasilkan pelajar yang celik minda.
§
Teras ke 2 PIPP –
membangunkan modal insan yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta menghayati nilai-nilai murni.
§
Transformasi kurikulum KSSR
melibatkan bahan, bentuk, organisasi,
kandungan, pengurusan kurikulum, pentaksiran, pedagogi dan peruntukan masa.
§
KSSR - memfokuskan konsep 3M
dan menaakul.
|
10.30 – 12.30 t/hari
|
3. DSK PEND. ISLAM TAHUN 3 – US
MOHD HAFIZAL – JU PEND ISLAM
§
Merangkumi 7 modul iaitu Al
Quran, Al Hadis, Aqidah, Ibadah, Sirah, Adab dan Jawi.
§
KSSR Pendidikan Islam Tahap 1 memberi penekanan tentang kemahiran
membaca dan menghafaz Al Quran, pemantapan asas-asas Aqidah, Ibadah dan
Adab-adab serta menjadikan Sirah Rasulullah
sebagai iktibar dalam kehidupan.
§
Mata pelajaran Pendidikan
Islam ialah mata pelajaran teras
kepada murid Islam yang wajib diajar di institusi pendidikan yang mempunyai
sekurang-kurangnya 5 orang murid
Islam.
§
Peruntukan waktu – 6 waktu (
SK ), dan 4 waktu di ( SJKC dan SJKT ).
|
2.30 – 4.30 ptg
|
4. KONSEP PBS UMUM DAN
KHUSUS UST NOR ‘ASHIKIN – JU PEND
ISLAM
·
REKOD TRANSIT SPPBS dan Rekod Evidens Standard Prestasi
·
Rekod yang digunakan oleh guru untuk mengisi pencapaian evidens murid secara manual
sebelum dipindahkan ke dalam SPPBS.
SPPBS (http://apps.moe.gov.my/sppbs)
·
Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
(SPPBS) dibangunkan bagi kemasukan prestasi murid berlandaskan pelaksanaan
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).
·
Kemasukan
Prestasi ke dalam SPPBS adalah mengikut takwim PBS dan keputusan mesyuarat Jawatankuasa
Kerja PBS sekolah masing-masing. Contohnya : Mesyuarat Jawatankuasa Kerja
PBS Kali ke 2 , SK Alma telah menetapkan kemasukan prestasi ke dalam SPPBS
adalah pada bulan Jun dan Oktober.
Pentaksiran Sekolah
mempunyai ciri-ciri berikut:
·
Holistik iaitu
mampu memberi maklumat keseluruhan tentang pencapaian pengetahuan dan
kemahiran serta pengamalan nilai murni.
·
Berterusan
iaitu aktiviti pentaksiran berjalan seiring dengan PdP
·
Fleksibel iaitu
kaedah pentaksiran yang pelbagai mengikut kesesuaian dan kesediaan murid.
·
Merujuk standard
prestasi yang dibina berdasarkan standard kurikulum
Ciri-ciri evidens yang
dikumpul:
1.
Sah - Evidens yang dikemukakan hendaklah relevan dan
menggambarkan penguasaan /pencapaian standard yang telah ditetapkan
2.
Autentik - Murid dapat membuktikan evidens yang dikutip
adalah hasil kerjanya sendiri
3.
Kecukupan - Adakah evidens yang dikumpul mencukupi untuk
menunjukkan kemampuan murid
4.
Semasa - Evidens dapat membuktikan murid dapat membuat
mengikut standard semasa
5.
Tekal - Evidens yang dikumpul dapat membuktikan ketekalan
perlakuan dan membuktikan keputusan yang sama diberi oleh pentaksir yang
berlainan
Pengurusan evidens murid dilaksanakan
oleh guru dengan kaedah seperti berikut:
1. 1 Murid= 1 Fail
Perkembangan Murid. 1 Tahun = 1 Fail
Showcase
2. Pemilihan dan pembinaan instrumen (soalan) adalah fleksible. Guru harus kreatif dalam
memilih tugasan dan boleh menggunakan pelbagai jenis instrumen pentaksiran
untuk menguji penguasaan/pencapaian murid bagi sesuatu domain. Instrumen pentaksiran yang baik adalah yang dibina
sendiri oleh guru berdasarkan pengalaman pembelajaran murid secara menyeluruh
dan memenuhi kehendak evidens.
3. Antara contoh evidens murid ialah buku latihan, lembaran kerja, tulisan,
bahan cetakan, persembahan, foto, grafik, artifak, laporan dan sebagainya.
4. Evidens yang dibuat hendaklah diserahkan kepada murid setelah direkodkan
dalam aplikasi SPPBS. Guru hendaklah memberi maklum balas kepada murid agar
murid boleh membuat penambahbaikan dan pengayaan pembelajaran
5. Evidens yang terbaik dan terpilih boleh dijadikan bahan showcase.
6. Sekiranya seseorang murid
dapat menyelesaikan instrumen yang diberikan berdasarkan evidens yang ingin
diuji guru, maka murid berkenaan dianggap sudah menguasai evidens berkenaan.
Evidens yang sudah dikuasai boleh ditandakan di dalam pentaksiran manual
serta tarikh sebelum dipindahkan ke dalam SPPBS.
7. Murid yang tidak boleh menyelesaikan instrumen yang
diberikan guru (gagal menguasai pada tahap tertentu berdasarkan pengetahuan
dan kebolehan guru berkenaan terhadap murid yang diajarnya) beliau dianggap
tidak menguasai evidens berkenaan. Murid berkenaan perlu dibimbing
sehinggalah beliau dapat menguasai
evidens yang gagal dikuasainya samada melalui instrumen sedia ada atau
instrumen yang lain.
|
4 OKTOBER 2012 ( KHAMIS )
MASA
|
PERKARA
|
8.00 – 9.00 pagi
|
5.
PANDUAN PENGGUNAAN BUKU TEKS
PENDIDIKAN ISLAM DALAM PdP - US MD HAMIDI – JU PENDIDIKAN ISLAM
Para peserta didedahkan tentang :
§
Matlamat, kandungan,
organisasi unit-unit dalam buku teks, pendekatan modular, konsep – penguasaan
sesuatu standard pembelajaran, dan penilaian – pengayaan, pengukuhan dan
pemulihan.
§
Nota-nota guru di bahagian
bawah helaian dan ciri-ciri buku teks
Pendidikan. Islam tahun 3.
§
Penggunaan buku teks perlulah
secara optimum untuk memastikan matlamat menghasilkan modal insan
berkualiti tercapai.
|
9.00 – 10.00 pagi
|
6.
AMALAN PdP PENDIDIKAN ISLAM -
US MOHD AZHARI – JU PENDIDIKAN ISLAM
§
Konsep pembelajaran dan pengajaran berkesan dalam pedagogi sekolah rendah
§
Cara-cara mengaplikasi elemen-elemen
pembelajaran dan pengajaran berkesan di sekolah rendah, dan
§
Mengesan dan menilai prestasi
pembelajaran murid dan mengambil tindakan susulan yang sesuai.
7.
PEMBENTUKAN SAHSIAH MURID
MELALUI PENDIDIKAN ISLAM - US MOHD AZHARI – JU PENDIDIKAN ISLAM
§
Disumbangkan oleh faktor Kurikulum, Pendidik dan
Persekitaran.
§
Kurikulum – objektif,
kandungan, penilaian dan kaedah
penyampaian.
§
Ciri-ciri pendidik – Quwwah
dan Amanah akan menghasilkan pendidik yang bersifat Murabbi.
§
Persekitaran yang baik.
|
10.30 – 12.30 t/hari
|
8.
BENGKEL RPH DAN RPT – UST
HAFIZAH – JU PEND ISLAM
§
Pembahagian kumpulan
dan setiap kumpulan
mendapat tugasan masing - masing ( membuat RPH dan perbentangan )
|
2.00 – 4.00 ptg
|
9.
DOKUMEN STANDARD PRESTASI DAN
REKOD TRANSIT – UST NOR ‘ASHIKIN – JU PEND ISLAM
·
Dokumen Standard Prestasi
merupakan panduan untuk penambahbaikan pntaksiran sekolah.
·
Semua guru disarankan agar
membaca DSK (muka surat 1-8) dan DSP (muka surat 3-8) sehingga faham.
·
Guru juga disarankan agar
membuat pemetaan band dan pemetaan deskriptor dan eviden.
·
Bagaimana membuat pentaksiran
dalam Pendidikan Islam KSSR?
·
(Didik anakmu mengikut
zamannya)
·
Contoh dalam bidang jawi,
murid diajar menulis menggunakan instrumen yang ada garis. Buku kotak tidak
sah. Lebih baik gunakan fullscap paper ditulis tangan dan fotostate.
Ia merupakan instrumen yang sah.
·
Contoh bidang Akidah. Allah
bersifat Wujud/ untuk membuktikan kewujudan Allah (tahun 2). Instrumen yang
boleh digunakan oleh guru ialah tayangan video 3 minit mengenai
ciptaan-ciptaan Allah dan bersoal jawab dengan murid serta rekod transit.
·
Contoh bidang Ibadah.
Berwuduk (tahun 1) Instrumen yang boleh digunakan ialah senarai semak, rekod
PAFA dan senarai semak waris (untuk amalan berterusan)
Ø Rekod transit pula
merupakan rekod yang digunakan oleh guru untuk mengisi pencapaian evidens murid
secara manual sebelum dipindahkan ke dalam SPPBS.
Ø Rekod transit ini mudah, ringkas
dan digunakan bersama-sama Dokumen Standard Prestasi.
Ø Kod yang digunakan dalam Rekod Transit adalah sama dengan SPPBS.
Ø Membantu guru merekod dan melaporkan pencapaian evidens murid.
Ø Membantu guru meningkatkan pencapaian murid yang belum mencapai
hasrat kurikulum.
|
5 OKTOBER 2012 ( JUMAAT )
MASA
|
PERKARA
|
8.00 –10.00 PAGI
|
10. PEMBENTANGAN RPH DAN RPT –
UST HAFIZAH – JU PEND ISLAM
§
Pembentangan RPH yang telah
dibengkelkan.
§
Beliau juga memberikan
beberapa formula terkini dalam bidang tulisan jawi.
|
10.30 – 12.00 t/hari
|
11. BENGKEL 2 – BINA KERANGKA
INSTRUMEN PENTAKSIRAN ( BAND 1–3 ) – US MOHD HAFIZAL – JU PEND ISLAM
·
Setiap kumpulan berbincang
dalam menyiapkan tugasan masing-masing.
·
Ustaz mohd Hafizal
mengingatkan kepada semua peserta kursus agar membina instrumen berpandukan
Standard Pembelajaran.
·
Contoh: Menyatakan…….
Instrumennya adalah senarai semak
·
Contoh: Menulis perkataan …..
instrumennya adalah lembaran kerja
·
Instrumen pentaksiran yang
dibina hendaklah menilai apa yang diajar
·
Contoh: Membaca…… tidak
sesuai disediakan lembaran kerja bertulis untuk menilai kebolehan murid
membaca. Instrumen yang paling tepat ialah senarai semak bacaan murid. Latihan
bertulis boleh dijadikan sebagai latihan pengayaan sahaja. Adalah tidak tepat
menilai apa yang tidak diajar kerana dalam hukum pentaksiran, guru hendaklah
mentaksir apa yang telah diajar.
·
Pentaksiran juga boleh dibuat
secara berkumpulan melaluiaktiviti berkumpulan.
|
2.45 – 4.30 PTG
|
12. BENGKEL 2 – BINA KERANGKA
INSTRUMEN PENTAKSIRAN ( BAND 1–3 ) -
US MOHD AZHARI – JU PEND ISLAM
·
Setiap kumpulan menyambung
perbincangan dalam menyiapkan tugasan masing-masing.
|
MASA
|
PERKARA
|
8.00 -11.00 PAGI
|
13. PEMBENTANGAN PEBINAAN KERANGKA INSTRUMEN PENTAKSIRAN
( BAND 1-3 ) – US
MOHD HAFIZAL – JU PEND ISLAM
·
Pembentangan hasil perbincangan
dalam bengkel pembinaan rangka instrumen pentaksiran.
14. PEMBENTANGAN PEBINAAN KERANGKA INSTRUMEN PENTAKSIRAN
( BAND 4-6 ) – US MOHD AZHARI – JU PEND
ISLAM
·
Pembentangan hasil perbincangan
dalam bengkel pembinaan rangka instrumen pentaksiran.
|
11.30 – 12.30 t/hari
|
PERASMIAN PENUTUP / KURSUS TAMAT.
|
|
|
TINDAKAN
|
CATATAN
|
1. Maklumkan
kepada PK Pentadbiran untuk adakan
sesi LDP bagi penyebaran kursus peringkat sekolah ( 6 jam. ) sebolehnya sebelum 30 Oktober 2012.
|
PK Pentadbiran, Peserta kursus.
|
2. Siapkan
laporan kursus dalaman ( Rujuk Lampiran E ) untuk dihantar ke SPI JPNPP – up
Us Mohd Rozee B Abd Razak , UPPI, JPNPP.
|
Peserta kursus / format borang disediakan (Lampiran E)
|
3. Akur
dengan hasil dapatan kursus;
§ Faham
konsep KSSR secara Umum;
§ Penghasilan
RPT mengikut takwim sekolah;
§ Penulisan
RPH yang diseragamkan;
§ Faham
konsep dan penggunaan DSK dan EMK;
§ Konsep
PdP KSSR;
§ Penggunaan
buku teks Pendidikan Islam Tahun 3;
§ Pembinaan
pemetaan dan kerangka instrumen;
§ Pentaksiran
PBS; dan
§ Penggunaan
Dokumen Standard Prestasi dan Rekod Transit
|
Peserta kursus .
|
( RUSLINA BINTI SAAD )
Guru Disiplin Ilmu Pendidikan Islam Tahun 3
No comments:
Post a Comment